Vanliga frågor

2 640 kr/mån… är inte det dyrt för ett kassasystem?
Nej. Om du lägger ihop nuvarande kostnader för alla delar är detta system inte dyrare. Tänk på att allt ingår, saker som frisörer betalar separat idag. Tänk på att kostnaderna för en hyrstolssalong till största del kommer delas mellan organisationerna då blir månadskostnaden låg.
Efter 36 mån blir kostnaden för hela IT-lösningen från 1.400 kr per månad. Detta är beroende av vilka eventuella tillval du valt.

Hur beställer du systemet?
Det finns två sätt att beställa systemet.
1. Du fyller i beställningsformuläret på denna sida (länk).
2. Du kontaktar Frisörföretagarna per mail: it-losningen@frisor.com eller ringer oss på tel: 08-87 04 30.

Vad händer när du beställt systemet?
1. Frisörföretagarna tar emot din beställning för att stämma av mot medlemsregistret.
2. Därefter skickas beställningen till Swedbank för en obligatorisk kreditprövning.
3. Efter godkänd kreditprövning skickas ett avtal till dig för underskrift och retur. Då har den formella beställningen ägt rum.
4. Extenda kommer ta kontakt med dig för att komma överens om passande tidpunkt för implementering av IT-lösningen på din salong.
5. Inlösenavtal från Swedbank skickas för underskrift och retur.
6. Vid överskommet datum sker implementering på ditt företag. Leverans från beställningsdatum är ca tre veckor. Sen är det bara att köra igång!

Varför är det bredband med i kassalösningen?

Kassan är uppkopplad till ett krypterat trådlöst nätverk via 3G-nätet och erbjuder helt säkra transaktioner, dvs. allt lagras via uppkopplingen.

Vad lagras lokalt på datorn och vad lagras på central server?
Allt lagras lokalt, det tas en backup på allt data som skickas till en central server, men dessa uppgifter är inte läsbara utan endast för arkivering ifall salongen får ett haveri.

Kan du använda kassadatorn till att surfa på?
Rent tekniskt kan du göra det, men detta rekommenderas inte då programvaran och korttransaktionerna ligger på denna dator. Däremot är den ansluten till Internet och det går självfallet att göra/kolla internetbokningar på kassadatorn.

Det går alldeles utmärkt att koppla in en annan dator via samma 3G-router om du önskar ha en dator som du kan surfa på.

Hur fungerar webbokningssystemet? Måste du ha en egen hemsida eller finns en central sida där du kan se webbokningen?
Webbokningen är en del av tidsbokningen och medför att din bokningskalender är tillgänglig dygnet runt- året om. Genom den ökar du din tillgänglighet.

Funktionen är mycket enkel och webbokningen är kopplad till företagets databas.

Angående hemsida så måste du ha ett eget domännamn/hemsida dit systemet kopplar webbokningen. En onlinebokningsikon placeras då på den sidan.

Kan du göra beställningar till leverantör (för ex. produkter i sitt lager) via systemet?
Ja det kan man göra, man kan skapa beställningsförslag baserat på ex. beställningspunkter, sålt antal under viss period eller bara manuellt lägga till produkter på en order.

Kan du "baka in" lageråtgång i en behandling? Ex. så går det ju åt färg vid färgning och schampo vid klippning. Detta för att kunna beräkna rätt lagervärde.
Det finns en möjlighet att registrera lageruttag för förbrukningsartiklar, dvs du minskar tillgängligt lager när du plockar en vara till förbrukning och på så sätt kan du hålla reda på både förbrukning och lagersaldo.

Vad händer efter 36 månader?
Efter avslutad avtalstid avgör du huruvida du vill förlänga avtalet eller inte. Efter 36 månader äger du som kund hårdvara i form av pc-kassan, scanner och kvittoskrivare, betalterminal samt licensprogrammet. För att kunna arbeta vidare som förut, betalar du efter 36 mån från 1.400 kr/månad.

Vad händer med kontrollenheterna när en hyrstolstagare byter salong/arbetsplats?
Flyttar han/hon till en annan salong med Frisörföretagarnas IT-lösning, kan han/hon fortsätta använda "sin plats" i kontrollenheten. Ifall han/hon skaffar ett annat system måste de skaffa en ny kontrollenhet.

Är det möjligt att överlåta en licens (ifall du går i pension, säljer sin salong, etc.)?
Ja.

Om en hyrstolssalong med IT-lösningen har en hyrstol som inte klarar kreditprövningen (för inlösenavtalet) hos banken, hur löser man det?

De som inte klarar kreditprövningen kan heller ej använda terminalen. Man får i dessa fall hitta en fristående lösning.

Kan man föra över register (kund, leverantör och produktregister) från andra system?
I de flesta fall kan man det, men för att vara säker på ifall det går kontaktar ni Peter Larsson eller Tobias Munter på Extenda. Tel: 031-364 04 00 och stämmer av detta.